Romy Volders

Ik ben Romy en ik kom uit Limburg. Ik studeer journalistiek in Brussel. Wat mij artistiek het meest aantrekt is fotografie en daar wil ik me dan ook vooral mee bezighouden tijdens het festival.

Je suis Romy et je viens du Limbourg. Je suis étudiant en journalisme à Bruxelles. Ce qui m'attire le plus artistiquement c'est la photographie et c'est ce sur quoi je veux me concentrer pendant le festival.

Interview door/par Anaïs De Herder

NL
Welk geluid kan je tot rust brengen?
Ofwel bosgeluiden zoals de vogeltjes die fluiten, de kikkertjes horen kwaken,… ofwel het geluid van de zee, stromend water en regen. De natuur in het algemeen eigenlijk.

Wat zou je nooit willen doen in de toekomst?
Insecten eten (spinnen, kakkerlakken) het ziet er echt eng uit en ik begrijp niet hoe mensen dat kunnen eerlijk gezegd. Daarnaast hoop ik vooral dat ik nooit een saai leven zal moeten lijden.

Wat is je grootste angst?
Dat iedereen mij gewoon in de steek zou laten en mij zou beginnen haten. Dat zelfs honden mij zouden haten en in de steek zouden laten.

Naar welke persoon kijk je het meeste op?
Mijn overleden bompa. Hij heeft vroeger meegevochten in de oorlog nadat hij een arme jeugd heeft moeten doorstaan en zien waar hij aan het einde van zijn leven toch geraakt is vind ik echt bewonderenswaardig.

Hoe ziet een mooie dag er bij jou uit?
Het is een zomerdag en ik word wakker door de zon die door de ramen naar binnen schijnt. Als ontbijt eet ik een omelet met spek en doe daar nog vers brood bij. Ik neem een warme douche en wandel door het bos naar enkele goede vrienden. Met deze vrienden vertrek ik diezelfde dag nog op vakantie naar Marokko. Op de luchthaven eten we als middageten eerst nog chickennuggets bij McDonalds. Eenmaal aangekomen in Marokko eten we, zittend op de grond, ribbetjes in de zon. Als afsluiter rijden we op een kameel doorheen de Sahara.

Als je nog 1 ding kon vragen aan een overleden persoon, welke vraag zou je stellen en aan wie?
Ik zou aan mijn bompa vragen of hij oorlogsverhalen zou willen vertellen die hij heeft meegemaakt.

Wat trekt je aan in kunst?
De schoonheid.

Als je 1 wens kreeg, wat zou je dan wensen?
Ik zou wensen dat iedereen zich kan verzoenen met elkaar. Zowel mensen als dieren.

FR
Quel sons te donne le calme ?
Ou bien les sons de la forêt ou bien les oiseaux qui sifflent, les grenouilles qui coassent,…  ou bien le son de la mer, de l’eau courante et de la pluie. La nature en générale en faite.

Qu'est-ce que tu ne veux jamais faire dans le future ?
Manger des insectes (araignées, cafards). Ça en a l’air très effrayant en je comprends pas comment les gens y sont capables. Et j’espères aussi que je ne vivrais jamais une vie ennuyeuse.

Qu’est-ce qui est ta plus grande peur ?
Que tout le monde m’abandonne et commence à me détester. Que même les chiens me détestent et m’abandonne.

Quel personne admires-toi le plus ?
Mon grand-père décédé. Il s’est battu dans la guerre après avoir eu une mauvaise jeunesse et en voyant où il est arrivé dans la vie, je ne peux faire rien d’autre que l’admirer.

Comment se passerait une belle journée pour toi ?
C’est un jour d’été et je me réveille grâce au soleil qui brille à travers les fenêtres. Comme petit-déjeuner je mange une omelette avec du lard et je rajoute encore du pain frais. Je prends une douche chaude et je me promène dans la forêt pour aller chez mes amis. Avec ces amis je pars encore le jour même en vacances au Maroc. A l’aéroport on mange comme déjeuner d’abord des chicken nuggets au McDonalds. Une fois arrivé au Maroc, on mange des côtes d'agneau assis par terre au soleil. Pour finir on fait un voyage en chameau à travers le Sahara.

Si tu pourrais encore poser une question à une personne décédé, tu demandais quoi et à qui ?
Je demanderais à mon grand-père s’il voudrait me raconter des histoires qu’il a vécu pendant la guerre.

Qu’est-ce qui t’attire dans l’art ?
La beauté.

Si tu recevrais un vœux, qu’est-ce que tu souhaiterais ?
Je souhaiterais que tout le monde pourrait trouver la paix ensemble. Les animaux et les gens.

Comments