Lina El Bakkali


Ik ben Lina, 24 jaar en studeer journalistiek in Brussel. Ik vul mijn dagen graag met schrijven, muziek luisteren en spelen, en Brussel ontdekken. Ik kijk er dus naar uit om als Young Art Reporter al deze dingen te doen!
Je suis Lina. J'ai 24 ans et j'étudie le journalisme à Bruxelles.
 J'occupe mes journées en écrivant, en écoutant de la musique et en en faisant. Je découvre aussi Bruxelles. Les Young Art Reporters me permettent donc de poursuivre très naturellement dans ces différentes directions!



Interview door/par Freya De Vos 

NL
Wat had je graag gekund, maar kan je tot op heden helemaal niet? 
Ik zou heel graag ballet kunnen dansen, maar helaas. Als kind wilden mijn ouders mij inschrijven voor balletlessen, maar ik was meer het zwem- en voetbaltype, waardoor mijn ouders mij naar de zwem- en voetbalclub hebben gestuurd. Hoewel het jammer is dat ik dus zelf geen ballet kan, kan ik gelukkig ook even hard genieten van een balletvoorstelling! 

Stel je wordt 24 uur opgesloten in een kleine kamer, met welke kunstenaar zou je het liefst deze tijd doorbrengen? 
Zonder twijfel Lin-Manuel Miranda! Hij is een Amerikaanse componist, (toneel)schrijver en acteur die bekendheid heeft verworven met zijn Broadwaymusicals Hamilton en In the heights. Zijn werk is geniaal en zijn leven inspirerend, dus ik zou heel graag 24 uur met hem opgesloten zitten! Meer zelfs als dat zou kunnen! 

Van wat heb je het meeste spijt in je leven? 
Ik heb het meeste spijt van de momenten in mijn leven waarop ik wist dat ik hulp nodig had, maar te koppig was om het te vragen. Met hulp vragen zou ik veel problemen hebben vermeden. 

Wat vind je het meest paradoxale aan jezelf? 
Ik ben zowel heel ambitieus als lui. Ik heb duizend plannen in mijn hoofd en als ik aan iets begin, probeer ik dat ook af te maken in schoonheid, maar ik wil ook Netflix kijken en slapen.

Mocht je kunnen terug keren in de tijd, naar welke periode zou jij dan terug keren? 
Ik weet dat er heel veel historisch interessante periodes zijn om naar terug te keren, maar ik zou graag terugkeren naar mijn kindertijd. Die was gevuld met gelukkige en fantastische momenten! 

Wie inspireert jou het meest? 
Ik heb al gezegd dat Lin-Manuel Miranda mij enorm inspireert, maar het zijn mijn ouders die mij het meest inspireren. Zij zijn op twintigjarige leeftijd en met lege handen aangekomen in België, een land waarvan ze de cultuur en taal niet kenden, en hebben een geweldig leven opgebouwd. Ik heb daar niets dan respect voor!

Welke raad zou je geven aan je 10-jarige zelf?
Vertrouw en volg je buikgevoel! 

Wat is de laatste belofte die aan jezelf maakte? 
Om te stoppen met nagelbijten en om weer meer boeken te lezen! De eerste belofte heb ik al meermaals verbroken; de tweede belofte is veel leuker en lukt tot nu toe dus wel!

FR
Qu'est-ce que tu aurais souhaité faire mais qui ne s'est pas encore réalisé ?


J'aurais aimé faire du ballet. Durant mon enfance, mes parents voulaient toujours m'inscrire à des cours de ballet, mais je m'intéressais plus à la natation ou au football et mes parents m'ont donc laissé faire. Mais même si je suis un peu déçue de ne pas en être capable moi-même, je peux toujours profiter des représentations de ballets!



Si tu devais être enfermée pendant 24h dans une pièce avec un artiste, qui choisirais-tu ?


Lin Manuel Miranda, sans la moindre hésitation. C'est un compositeur américain, écrivain et acteur et il s'est fait connaître avec ses comédies musicales à Broadway: 'Hamilton' et 'In the heights'. Son travail est génial et sa vie inspirante. Je veux donc bien paser les 24 heures avec lui.

Quels sont tes plus grands regrets dans la vie ?


J'éprouve du regret pour les moments durant lesquels je savais pertinemment que j'avais besoin d'aide, mais je restais trop entêtée pour en demander. Un peu de soutien aurait pu m'éviter bien des embarras.

Quelle est la plus grande contradiction qui te caractérise ?


Je suis très ambitieuse, mais aussi très paresseuse. J'ai plein de plans en tête, mais lorsque j'entreprends quelque chose, que je tente de faire les choses en beauté, je suis aussi attiré par Netflix et l'envie de dormir.

Si tu pouvais revenir dans le temps, quelle serait le moment que tu voudrais revivre ?
Je sais qu'il y a beaucoup de moments historiques que je pourrais revivre, mais je préfèrerais plus simplement retomber en enfance. Elle était emplie de moments fantastiques!


Qui t'inspire le plus ?
J'ai déjà parlé de Lin-Manuel Miranda, mais je pense que mes parents m'ont égelement beaucoup inspiré. Ils sont arrivés en Belgique lorsqu'ils avaient 20 ans, les mains vides. C'était un pays dont ils ne connaissaient ni la culture ni la langue et ils y ont développé un merveilleux cadre de vie. J'ai énormément de respect pour cela.




Si tu pouvais rétrospectivement donner un conseil à l'enfant de 10 ans que tu étais, ce serait quoi ?

Aie confiance et suis ton instinct.

Quelle est la dernière promesse que tu t'es faite ?


D'arrêter de me ronger les ongles et de lire plus de livres. Malgré plusieurs tentatives, je n'ai pas encore tenu la première. Pour la deuxième, je trouve plus de motivation et elle ne me réussit pas trop mal jusqu'à présent.



Comments